برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چرا ما ایرانی ها کار تیمی بلد نیستیم؟

کار تیمی یا TEAM WORK چیزی که خیلی در استارتاپ ها و در سازمان های پیشرو زیاد میشنویم، همه میگن کار تیمی خیلی مهمه و باید بهش توجه شه ، بعدش کلی کارگاه آموزشی و رویداد می زارن که کار تیمی رو یاد بدن،قطعا کار تیمی برای موفقیت یک استارتاپ یا سازمان جزو عوامل کلیدی هستش ،ولی واقعا چقدر تو ایران کار تیمی جواب می ده و چرا اینقد ما ایرانی ها در انجام کار تیمی ضعف داریم؟

یکی از ریشه های این موضوع برمی گرده به سیستم آموزشی ما، سیستمی به شدت فرسوده با متد آموزشی ضعیف که هیچ دغدغه ای برای تقویت مهارت ها و رشد خلاقیت کسانی که در این سیستم پرورش پیدا می کنن، نداره. کار تیمی یکی از چیزایی هستش که از دوران کودکی باید به فرد آموزش داده شه ولی هیچ موقع جزو مباحثی نبوده که در الویت باشه. این ساختار از دوره ابتدایی تا پایان دانشگاه وجود داره و نهایت کار تیمی هم که در این مدت شاید بشه دید در سر جلسه امتحان و تقلب هایی که بچه ها بین خودشون رد و بدل می کنن و فرد با این سطح از آموزش وارد فضای کار در استارتاپ ها و سازمان ها میشه و کار تیمی تنها یکی از چیزایی که در کنار خیلی موارد باید یاد بگیره.

بحث بعدی تاثیر گذار ،موضوع فرهنگ هستش ، در فرهنگ ما به فرد از کودکی یاد داده میشه که فقط خودش مهمه ، مادری که لقمه ای نون و پنیر برای تغذیه مدرسه برای فرزندش میزاره بهش تاکید می کنه که یه موقع به دوستات ندیا ، همش رو خودت بخور ، از همون موقع پایه های فرهنگ به اشتراک گذاری داشته ها رو داره از بین می بره.

قسمت بعدی فرهنگ اجتماعیه که درست به فرد آموزش داده نمیشه ، اون فرد می بینه که پدرش به راحتی چراغ قرمز رو رد می کنه ، در صف نونوایی خودش رو جا میزنه و کلی مثال دیگه که در نتیجه همه این کارها چی می بینه؟ اینکه پدرش میگه:” دیدی چیکار کردم و چه زرنگ بودم، باید تو این جامعه اینجوری بود پسرم، اگه اینجوری نباشی حقت رو می خورن” . فرد با این طرز فکر بزرگ میشه و پیچوندن و حق دیگران ضایع کردن رو زرنگی و باهوشی خودش می دونه ، این فرد در آینده در محیط کار هم در حال از زیر کار در رفتن و محول کردن کارهاش به دیگران خواهد بود ، واقعا ازین فرد با این فرهنگ و با این روحیه میشه انتظار کار تیمی داشت؟

با توجه به نکاتی که گفتم فکر می کنم متوجه میشیم که چرا ما در کار تیمی مشکل داریم، فرهنگ و روحیه کار تیمی چیزی که به عوامل زیادی مثل خانواده ، جامعه ، سیستم آموزشی و … بستگی داره.، شکل دهی دوباره و ساختار فردی که به این صورت رشد کرده و بزرگ شده با کارهایی مثل آموزش در سازمان ها و استارتاپ ها هم فرآیندی سخت و دشوار خواهد بود،اگر می خواهیم این موضوع رو به طور اساسی و از پایه حل کنیم ، باید سیستم آموزشی رو اصلاح کنیم و کار تیمی رو از کودکی آموزشش رو شروع کنیم. با توجه به ساختار و فرهنگ موجود جامعه کاری دشوار و زمان بری خواهد بود ولی نشدنی نیست.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)برنامه نویسی،برون سپاری یا استخدام؟

۲)آگهی استخدام یا آگهی برده داری؟

۳)جلسات لعنتی وقت تلف کن

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.