برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

آگهی استخدام یا آگهی برده داری؟

یکی از چیزایی که مدتهاست دارم می بینم و انگار قرار نیس هیچ وقت درست بشن و برام عجیبه این آگهی های استخدامه که شرکت ها برای جذب نیرو در پوزیشن های مختلف میزنن، به طوری که می بینی در شرح شغلی از یک فرد اندازه وظایف یک تیم انتظار دارند، اونم با یه حقوق متوسط.

در ادامه یکی ازین آگهی ها رو که در حوزه تخصصی خودم یعنی دیجیتال مارکتینگ هست رو با بیان یه سری نکات با هم بررسی می کنیم :

این آگهی برای دیجیتال مارکتینگ یکی از شرکت هاست، با نگاهی به این آگهی شاهد لیستی از وظایف هستیم که با خوندن اونها بیشتر به این می رسیم که مدیران منابع انسانی واقعا دیدی ازین پوزیشن شغلی ندارند .

چندتا نکته برای دوستان آگهی دهنده و در رابطه با این آگهی :

– شما قراره یه فرد رو استخدام کنید و نه یه آژانس تبلیغاتی

– واقعا قرار نیس یه دیجیتال مارکتر به همه ی این مسایل مسلط باشه و معمولا دارای احاطه کلی و تسلط در یه سری ازون هاست

-به این نکته توجه کنید که تولید کننده محتوا ، مدیر شبکه های اجتماعی ، گرافیست ، سئو مستر هر کدوم خودشون به تنهایی یه پوزیشن شغلی حساب می شن، و انتظار اونها از یک فرد کار حرفه ای نیس.

– قطعا اینکه یه دیجیتال مارکتر باید با این بحث ها آشنا باشه شکی نیس ولی با توجه به گستردگی این حوزه معمولا افراد با توجه به سابقه کاری در یه سری ازونا عمیق تر و تخصصی تر کار کردند،لطفا در مصاحبه های کاری به این نکته توجه کنید.

– در مصاحبه هاتون اگر فردی گفت در همه این مسایل تسلط دارم در حرفه ای بودنش شک کنید.

این تنها یک نمونه از صدها نمونه آگهی استخدام شرکت های ایرانی در جذب نیرو در پوزیشن های مختلف هستش ، نکته ای که در این آگهی ها به طور مشابه دیده میشه ، اول اینه که مدیران شرکت ها فکر می کنن که هرچی وظایف شغلی رو بیشتر بنویسن بهتره و به خیال خودشون احساس زرنگی می کنن و اینکه تونستن با این کار هزینه ها رو کاهش بدن در صورتی که دقیقا اشتباه می کنن ، چون در صورتی که حتی یه فرد همزمان به این کارها مسلط باشه و بخواد برای همشون وقت بزاره، قطعا با کاهش بازدهی همراه خواهد بود و با توجه به اینکه زمان یه چیز مشخص و محدوده عملا روی هیچ کدوم نمی تونه به طور کامل و با کیفیت خوب وقت بزاره و نتیجه ای هم حاصل نخواهد شد و عملا می بینی که هزینه ای بیشتر نسبت به گرفتن نیروی مجزا به شرکت تحمیل کرده است.

دومین نکته در این آگهی های استخدامی که به وضوح دیده میشه عدم تخصص مدیران به خصوص مدیران منابع انسانی در این حوزه هاست و اینکه بدون مطالعه و حتی جستجو از شرح وظایف شغلی پوزیشن های مختلف که در یه سری از سایت های خارجی به صورت جزیی بیان شده ، فقط با کپی کردن آگهی های دیگران درخواست نیروشون رو ثبت می کنن و شاید یکی از دلایلی که شاهد گسترش این نوع آگهی ها و به این صورت باشیم همین کار باشد.

در پایان به نظرم شرکت هایی در جذب نیروی حرفه ای موفقند که سعی کنن به تفکیک شرح شغلی و پوزیشن ها به صورت درست و جزیی تر بپردازن و مطمئن باشن که در بلند مدت علاوه بر کاهش هزینه ها، نتایجی به مراتب بهتر خواهند گرفت.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)برنامه نویسی،برون سپاری یا استخدام؟

۲)چرا ما ایرانی ها کار تیمی بلد نیستیم؟

۳)جلسات لعنتی وقت تلف کن

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.