برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

برنامه نویسی،برون سپاری یا استخدام؟

یکی از مسائلی که شرکت های فعال در حوزه آنلاین و دیجیتال همیشه باهاش درگیرن موضوع برنامه نویس هاست،شرکت ها معمولا در دوراهی استخدام برنامه نویس برای شرکت یا برون سپاری کار به صورت پروژه ای به بیرون قرار دارند،با توجه به تجربه خودم در این موضوع در ادامه از مزایا و معایب هر کدوم میگم:

۱/برون سپاری کار به بیرون:

یکی از کارهایی که شرکت ها می تونن انجام بدن اینه که پروژه رو به  شرکت های برنامه نویسی یا برنامه نویسان فریلنسر برون سپاری کنن.

مزایا:

  • اولین مزیتش اینه که چالش های ارتباط مستقیم با برنامه نویس ها رو ندارین، فقط پروژه و نیازها رو تعریف می کنین و در انتها کار رو تحویل می گیرین.
  • درگیر مسائلی چون استخدام، بیمه،مالیات و …. نمیشین.
  • با توجه به قراردادتون خیال تون راحته که شرکت یا فردی که باهاش قرارداد بستین باید کار رو در زمان تعیین شده بهتون تحویل بده.

معایب:

  • امکان تغییرات بعد از ثبت قرارداد براتون سخت میشه و حتی اگه در قرارداد این موضوع رو بیان هم کرده باشین طبق تجربه معمولا اضافه کردن ویژگی های مازاد بر قرارداد می تونه زمان بر باشه.
  • سورس کدهاتون در اختیار شخص سومی قرار داره و ازونجایی که مالکیت فکری در ایران چندان معنایی نداره،ریسک از دست رفتن پروژه وجود داره حتی اگه قرارداد سفت و سختی هم بسته باشین.

۲/استخدام برنامه نویس :

راه دومی که وجود داره اینه که شرکت ها خودشون برنامه نویس استخدام کنن و تیم داخلی برنامه نویسی در شرکت ایجاد کنن.

مزایا:

  • یه تیم داخلی دارین که دست تون رو باز میذاره برای تولید محصولات جدید و در مسائلی مثل اضافه کردن ویژگی ها و تغییرات راحت تر می تونین عمل کنین.
  • سورس کدها دست خودتونه و ریسک اتفاقاتی مثل لو رفتن پروژه رو از این طریق کاهش می دین.
  • اگر تیم به درستی مدیریت بشه و تعامل خوبی شکل بگیره می تونین سرعت تولید محصولات تون رو افزایش بدین.

معایب:

  • درگیر مسائلی مثل مالیات،بیمه و استخدام میشین.
  • کار با برنامه نویس ها معمولا با توجه به روحیات خاصی که دارن کمی دشواره، به طور مثال براشون سخته که صبح زود سرکار باشن،البته ایرادی هم بهشون نیس،دلیلش هم معمولا اینه که شب تا صبح کد می زنن برای همین صبح زود سختشونه که بیان سرکار که همین موضوع در یکی از شرکت هایی که کار می کردم به چالش بزرگی بین مدیریت و تیم برنامه نویسی تبدیل شده بود، پس یاید حواستون به این موضوعات باشه و شرایط مناسب رو به اقتضای کارشون براشون فراهم کنین.

  • طبق تجربه، زمانی که برنامه نویس ها رو استخدام می کنین با توجه به اینکه حقوق ثابتی دریافت می کنن دغدغه کمتری برای تحویل دادن به موقع کار دارن و گاهی تاخیر چندماهه در پروژه رو شاهد خواهید بود.(این کاملا بر اساس تجربیات شخصی منه و قطعا قابل بسط به تمام برنامه نویسا نیس، برنامه نویس متعهد هم کم نداریم)

هر کدوم ازین روش ها همونطور که گفتم مزایا و معایبی داره،سعی کنین هر کدوم ازین دو روش که قصد دارین استفاده کنین قبلش همه ی جوانب رو بسنجین به طور مثال اگه قصد برون سپاری دارین شرکت های مختلف رو بررسی کنین و حتما نمونه کارهای قبلیشون رو ببینین و از معتبر بودن شرکت اطمینان حاصل کنین.

اگر قصد استخدام برنامه نویس دارین در هنگام استخدام حتما از مشاور خبره ای که برنامه نویسی می دونه کمک بگیرین، رزومه های افراد رو با دقت بررسی کنین،با کارفرماهای قبلیشون تماس بگیرین،بررسی کنین که آیا تخصص شون با رزومه ارائه شده به شما همخونی داره؟ آیا در جاهای دیگه که کار کردن تعهد کافی برای انجام کار رو داشتن یا خیر؟

اگر این نکاتی که گفته شد رو بررسی کنین،خیلی ریسک کارتون پایین خواهد اومد و تصمیم بهتر و درست تری خواهید گرفت.

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.