برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

در استخدام نیرو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از موضوعات مهمی که سازمان ها و شرکت ها همیشه درگیرش ان بحث منابع انسانی و جذب نیرو هستش،در جذب نیرو معمولا چالش هایی مثل کمبود نیروی خوب،کاربلد و با تجربه وجود داره.

نکته مهم اینه که جذب نیرو اگه از همون اول درست انجام نشه،در آینده تاثیرات خودش را در اون بیزینس خواهد گذاشت و این موضوع به دغدغه ی جدی سازمان ها تبدیل شده است.هر کدوم از سازمان ها به خصوص اونایی که بزرگترن با طولانی و چند مرحله ای کردن مصاحبه و گرفتن آزمون ها و تست های مختلف سعی کردن که این فرآیند رو بهبود بدن تا بتونن نیروی بهتری جذب کنن اما در عمل چقدر این موضوع تونسته بهشون کمک کنه ؟

اینکه طولانی بودن فرآیند خوبه یا بد نیاز به بررسی دقیق تر از منابع انسانی سازمان ها داره ولی طبق تجربه شخصیم معمولا طولانی شدن فرآیند باعث از دست دادن نیروهای خوب و با تجربه میشه.نکته بعدی که خیلی در جذب افراد مهمه و شاید کمتر بهش توجه بشه فرد مصاحبه کننده اس،سازمان ها اینقد درگیر فرآیندها و چارت ها هستن که به این موضوع کمتر توجه می کنن.تجربه و روحیه فرد مصاحبه کننده خیلی در این موضوع تاثیرگذاره و نقش مهمی در این موضوع داره.

معمولا در مصاحبه ها سوالات کلیشه ای و تکراری زیاد پرسیده میشه و گاهی مدیران برای اینکه متفاوت به نظر برسن یه سرچی هم با کلمه کلیدی سوالات برای مصاحبه می کنن به طور مثال در یه تایمی در جاهایی که برای مصاحبه می رفتم می پرسیدن اگر رنگ بنفش رو بخوای برای یه نابینا توضیح بدی چی بهش می گی و انگار عرف شده بود و همه هم می پرسیدن بدون اینکه واقعا تحلیلی درباره این موضوع داشته باشند.

در این مدتی که مشغول به کارم برای جذب نیرو مصاحبه های حضوری زیادی در پوزیشن های مختلف انجام دادم و به مرور با کسب تجربه متوجه شدم توجه به ۴ تا نکته در جذب نیرو و بررسی اون در فرد مصاحبه شونده می تونه تا حدود زیادی خیالتون رو از بابت استخدام اون نیرو راحت کنه که در ادامه میگم :

۱)روحیه یادگیری :
از اولین چیزایی که همیشه باید بررسی شه اینه که فرد چقدر روحیه یادگیری چیزای جدید رو داره و آیا علاقمنده که چیزای جدید رو یاد بگیره یا به همون چیزایی که بلده کفایت می کنه،این موضوع نشون می ده که این فرد چقدر علاقه به پیشرفت داره و اگه این روحیه در اون وجود داشته باشه چقدر می تونه به تیم کمک کنه.

۲)منظم بودن :
نظم نکته بعدی هستش که اهمیت داره و فرد معمولا با زمان اومدنش به مصاحبه این رو نشون می ده،آیا در ساعت مصاحبه ای که براش ست کردین اومده یا دیرتر اومده و به همون میزان یه دید اولیه نسبت به منظم بودن و سر وقت بودن اون فرد میشه پیدا کرد.

۳)نحوه تعامل و حل مشکل :
این موضوع رو با پرسیدن سوالاتی مثه اینکه اگه با همکارت دچار مشکل شی به چه صورت حلش می کنی می تونین بررسی کنین و با توجه به جوابی که می ده می تونین متوجه بشین که اهل تعامل و حل مشکلات هست یا خیر.

۴)متعهد بودن :
اینکه نیرویی که جذب می کنین متعهد و مسئولیت پذیره یا دمدمی مزاج خیلی مهمه،برای فهمیدن این موضوع بررسی مدت زمان کارش در جاهای قبلی که کار کرده،اینکه مدت حضورش در هر شرکت کوتاه مدته یا بلند مدت و فاصله هر تغییر شغلش چقدر بوده می تونه کمک کننده باشه.

توجه به این نکات در مصاحبه در عین ساده بودن خیلی می تونه مهم باشه ، در جذب نیروها توجه به این نکات خیلی به ما در جذب نیروی خوب کمک کرده،هر چند مصاحبه بررسی اولیه اس و خیلی چیزا در کار معلوم میشه ولی بررسی اولیه باید با دقت و درست انجام شود.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)برنامه نویسی،برون سپاری یا استخدام؟

۲)چرا ما ایرانی ها کار تیمی بلد نیستیم؟

۳)جلسات لعنتی وقت تلف کن

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.