برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تجربیات(۴)- هر آنچه از کمپین روز دختر باید بدانید

روز جهانی دختر یک روز یادبود بین‌المللی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل متحد است که به روز دختر نیز مشهور است. ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲، اولین روز دختر بود. این یادبود در حمایت از فرصت‌های بیشتر برای دختران و ارتقای آگاهی در خصوص نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به خاطر جنسیتشان مواجه‌اند برگزار می‌شود.

با توجه به جنس بیزینس ما (تگ موند) که یک فروشگاه اینترنتی لباس و اکسسوری بودیم به نظرمون این روز برای اجرای یک کمپین فرصت مناسب و خوبی بود و به مدت ۳ روز از ۱۸ تا ۲۰ مهرماه این کمپین رو اجرا کردیم.

مراحل کمپین :

در ابتدا مهم ترین بحثی که مطرح بود بیشتر ازینکه به دنبال فروش بودیم دوست داشتیم با توجه به نوع مناسبت یه حس خوب به مشتریان و مخاطبان هدف مون بدیم.صحبت های زیادی با تیم مون انجام شد و در آخر به این نتیجه رسیدیم که بیام روی توامند بودن دختران و زنان ایرانی مانور بودیم به خصوص افراد موفق در حوزه هایی که شاید بیشتر با توجه به دید جامعه مردانه بود و کمتر خانم ها به اون حوزه ها ورود می کردند.لیستی از زنان و دختران موفق ایرانی در سطح ایران و جهان آماده شد و با ایده پردازی و بررسی کمپین های خارجی به شعار مثل یه دختر باش رسیدیم. در مرحله بعد اومدیم تخصص های این افراد رو جدا کردیم و با توجه به تخصص هر فرد بنرها برای سایت و سوشال رو با شعارهایی مانند مثل یه دختر دانشمند باش، مثل یه دختر نجار باش، مثل یه دختر کارآفرین باش و …. طراحی کردیم.

کانال ها :

با توجه به بودجه کمپین کانال های در نظر گرفته اینستاگرام، ادوردز و دیتابیس مشتریان خودمون برای ایمیل و پیامک بود.

اجرای کمپین :

کمپین رو به دو صورت آفلاین و آنلاین سعی کردیم جلو ببریم. در قسمت آفلاین اومدیم یه سری شرکت هایی که به نسبت شناخته تر بودن رو جدا کردیم و برای هر کدوم یه پاکت همراه با یک نامه با متن های مختلف آماده کردیم که اگه دو همکار در کنار هم نامه رو دریافت می کنن حس متفاوتی داشته باشن، متن ها خیلی خلاصه و کوتاه بود مثل مرسی که دنیا رو شادتر کردین، مرسی که دنیا رو لطیف تر کردین، مرسی که دنیا رو قشنگ تر کردین و ازین جنس جملات بود.در کنار نامه هم یک کارت کد تخفیف خرید تهیه کردیم و بعد از هماهنگی با مدیران مربوطه همراه با گل برای کارمندان خانم این شرکت ها ارسال کردیم.

برای اینستاگرام کمپین رو با میکرو و ماکرو اینفلئونسرها اجرا کردیم، با توجه به نوع مناسبت اینفلئونسرهایی انتخاب شدن که بیشتر به حال و هوای کمپین بخورن، بیشتر هم در حوزه لایف استایل و زوج ها انتخاب شدند. با توجه به تجربیات کمپین های قبل حداقل دو استوری باید میرفتن و حتما هم خودشون باید برای تاثیرگذاری بیشتر در قالب یک ویدیوی کوتاه صحبت می کردم.

ادوردز هم به عنوان یکی از کانال های خیلی خوب با توجه به برندها و محصولاتی که تخفیف داشتن فعال بود و در کنارش برای داغ کردن کمپین به لیست مشتریان مون که با مدل RFM طبقه بندی کرده بودیم پیامک هم ارسال می کردیم. ایمیل هم اگه هدفمند و به مشتریان مون به صورت درست ارسال بشه یکی از کانال های خوب خواهد بود.

نتایج کمپین :

معمولا ما تو ایران در به اشتراک گذاری داده ها به خصوص آمار فروش محدودیت های داریم ولی دیتاهایی که امکان به اشتراک گذاریش وجود داره به صورت زیر بود:

تعداد کل نمایش : ۷۶۶۶۹۶

تعداد فالوور های اضافه شده:۱۰۸۷

تعداد کل کلیک: ۱۰۹۷۴

تعداد لایک:۸۸۴۴

تعداد به اشتراک گذاری: ۷۵۹

تعداد کل استیکر تپ :۳۲۵۵۳۰

متاسفانه از تعداد و مبلغ فروش چیزی نمی تونم بگم ولی تونستیم هدف کمپین رو بزنیم.

چند نکته :

  • در کمپین ها حواس تون به رنگ بندی ها باشه و در هر کمپین دو تا سه رنگ مبنا انتخاب کنین مثلا رنگ های انتخابی ما با توجه به اینکه مخاطبین هدف ما خانم ها بودن رنگ های صورتی، بنفش و قرمز بود.
  • یکپارچگی رنگ ها رو در کلیه بنرها و لندینگ ها از سایت گرفته تا سوشال ها حفظ کنین.
  • در کمپین های که در اینستاگرامی اگر به صورت استوری پست می رین که بیشتر از یه دونه ست حتما در استوری های جدا گانه از منشن و لینک استفاده کنین یعنی اگر دو تا استوری دارین یه دونه ش شما رو تگ کنه و در استوری دوم لینک لندینگ تون رو بزاره.

 

تجربیات بیشتر:

  1. کمپین نوروز
  2. هر آنچه که از کمپین بلک فرایدی باید بدانید
  3. هر آنچه که از کمپین یلدا باید بدانید

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.