برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تجربیات کمپین(۱)-نوروز

گفتم شاید بد نباشه ازین به بعد یه سری نکات و تجربیاتی که از کمپین های مختلف در این سال ها بدست آوردم  رو اینجا به اشتراک بزارم.سال ۹۶ یه کمپین چهار هفته ای نوروزی برای یکی از اپ هامون برگزار کردیم که متاسفانه بدلیل مشغله کاری وقت نکردم دربارش بنویسم و به عنوان اولین مطلب از تجربیات با این کمپین شروع می کنم.

این کمپین رو برای یکی از اپلیکیشن هامون به نام توریست اپ طراحی کردیم و هدفش افزایش فروش بود و در بازه ی اسفندماه، یعنی یک ماه قبل عید برگزار شد و با توجه به اینکه اپ مون نرم افزار جامع گردشگری بود و اسفندماه اوج سفرها و برنامه ریزی ها برای اونه ، زمان مناسبی برای ما بود که بتونیم فروشمون رو افزایش بدیم.

مراحل کمپین :

برای اینکه کمپین جذاب باشه در قالب یک بازی به مدت ۴ هفته طراحی شد که هر هفته کاربران باید یه سری کارهایی که هر هفته اعلام می کردیم انجام می دادن و هر هفته در ازای انجام اون کارها امتیازی بین ۰ تا ۳۰۰ دریافت می کردند و هر هفته در قرعه کشی مربوط به اون مرحله شرکت داده می شدند ولی در پایان هفته آخر افرادی که در تمامی هفته های ما شرکت کرده بودن و امتیاز کامل رو دریافت کردن در قرعه کشی نهایی شرکت داده می شدند. البته یه سری امتیاز جبرانی برای کسانی که از هفته دوم و یا سوم با کمپین همراه شده بودند هم در نظر گرفته شده بود تا اون ها هم امکان حضور در قرعه کشی نهایی رو داشته باشند.

 

برای اینکه بتونیم اطلاعاتی مثل ایمیل و شماره تماس هم از افراد شرکت کننده داشته باشیم ، صفحه ای در سایتمون طراحی کردیم که افراد می تونستن در اون ثبت نام کنم و امتیازها و فعالیت هاشون رو در این پنل مشاهده کنن.

جوایز :

در مورد جوایز ، بحث و تبادل نظر زیادی کردیم که جوایز در عین جذاب بودن با بودجه در نظر گرفته شده برای کمپین هم همخونی داشته باشه که در نهایت به جوایز زیر برای هر هفته رسیدیم.

  • هفته اول : ۵ عدد تبلت + ۵ عدد پاور بانک
  • هفته دوم : ۳ عدد دوربین عکاسی + ۵ عدد دستبند هوشمند شیائومی
  • هفته سوم : ۱ عدد دوربین حرفه ای + ۵ عدد هدفون بی سیم
  • هفته پایانی و جایزه ویژه : دو بلیط سفر خارجی

رسانه :

مدیایی درنظر گرفته شده برای اطلاع رسانی و اجرای کمپین اینستاگرام و تلگرام بود و برنامه ریزی ها و تبلیغات در این دو شبکه های اجتماعی انجام شد.

اجرای کمپین :

یکی از مهم ترین عامل ها اطلاع رسانی و ایجاد حس کنجکاوی برای کاربران بود برای همین از ۷ روز قبل از شروع کمپین ، اطلاع رسانی رو در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی با بازه های زمانی مشخص انجام دادیم و فضا رو آماده کردیم.

سخت ترین و مهم ترین قسمت کمپین هفته اول بود به دو دلیل :

اول اینکه چون کمپین در قالب بازی بود و قوانین و دستورالعملی داشت باید توضیحات به طور کامل به کاربران داده می شد و اگه کاربر هفته اول قوانین رو متوجه می شد در هفته بعد هم دچار مشکلی نمی شد و همراه ما بود.

دلیل دوم اینکه هنوز افراد درگیر کمپین نشده بودن و بالطبع هر هفته با جلو رفتن کمپین کاربران همراه هم بیشتر می شدند و کار راحت تر می شد.اطلاع رسانی کارهای هر هفته و جوایز در روز شنبه اعلام و قرعه کشی در روز چهارشنبه انجام می گرفت ، برای اینکه کاربران در بازه این چند روز همره باشن با فاصله ی زمانی های مشخص در هر روز از کانال های مختلف یادآوری و اطلاع رسانی رو انجام می دادیم.

هر هفته قرعه کشی ها رو هم به صورت لایو در پیج اینستامون انجام می دادیم تا درگیرسازی کاربران رو بیشتر کنیم.

نتایج کمپین:

استقبال از کمپین با توجه به بودجه ای که هزینه کردیم خوب بود و شاید بد نباشه یه سری از آمار رو اینجا به اشتراک بزارم :

  • reach : 200000
  • Impression : 223000
  • like : 14000
  • comment : 700
  • follower :4400
  • Sale : 175

کمپین با توجه به تعداد فروش بسته ها و هزینه ای که داشتیم کمپین موفقی بود. مهمترین اتفاقی هم که در کنار این مسابقه افتاد این بود که کاربرای وفادارمون بیشتر شد و کامنت های خیلی مثبتی در کنارش دریافت کردیم.

چند نکته :

بعد از اجرای کمپین با توجه به اینکه یکی از مدیاهای اصلیمون اینستاگرام بود با بررسی شرکت کنندگان متوجه شدیم که یه سری افراد عاشق شرکت کردن در مسابقه ان و وقتی پیجشون رو بررسی می کردیم می دیدیم کلی عکس و اسکرین شات از شرکت های مختلف و مسابقه هاشون قرار داشت و کلی هم جایزه برده بودن که تعداد این افراد کم هم نبود و انگار کارشون شرکت در مسابقه های مختلف بود، این افراد کمک خیلی خوبی به داغ تر کردن کمپین می کنن و خیلی خوب میشه ازشون استفاده کرد.

نکته دیگه ای که در اجرای کمپین خیلی مهم بود یادآوری بود، ما سعی کردیم تا حد امکان از ابزارها و شبکه های اجتماعی که خودمون داریم استفاده کنیم که یکی از ابزارهای خوبی که خیلی بهمون کمک کرد sendpulse بود که اینجا قبلا دربارش نوشتم.

در اجرای کمپین مهمه که در کلیه مراحل کاربر رو همراه با خودت داشته باشی ، یکی از کارهای دیگه ای که ما کردیم این بود که از مراحل بسته بندی تا ارسال هم عکس می گرفتیم و به کاربران اعلام می کردیم که فیدبک های خیلی خوبی هم ازین موضوع دریافت کردیم،در پایان هم نامه ای در کنار جوایز برای هر کاربر با نام خودش می نوشتیم و ارسال می کردیم.

در اجرای کمپین باید همه ی جنبه ها رو در نظر بگیرین و حواس تون باشه که از هدف کمپین دور نشین ، در این مقاله سعی کردم یه سری نکات رو که شاید بدردتون بخوره رو بگم ، امیدوارم براتون مفید بوده باشه.

خوشحال میشم اگه تجربیات دیگه ای هم دارین در زیر همین مقاله به اشتراک بزارین. 🙂

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر در این زمینه :

۱)چگونه در یک استارتاپ سهام رو بین خودمون تقسیم کنیم؟

۲)کار در یک سازمان و بعد شروع یک استارتاپ یا برعکس؟

۳)کوفاندر رفیقِ جان یا بلای جون؟

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.