برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تجربیات(۲)- هر آنچه از کمپین بلک فرایدی باید بدانید

یه سری از کمپین ها بیشتر ازینکه به خلاقیت نیاز داشته باشه به حضور و دیده شدن نیاز داره که بلک فرایدی یکی ازوناست.در زمان بلک فرایدی با توجه به اینکه چند سالیه که در ایران اجرا میشه هم مشتریان آماده خریدن و هم بیزینس ها آماده فروش که تعدادشون هم کم نیست. نکته مهم در این کمپین ها اینه که کانال های درست رو انتخاب کنی و زودتر از بقیه رقبا بتونی در مقابل چشم مشتریان قرار بگیری تا قبل اینکه پول و بودجه ای که کنار گذاشتن رو در جای دیگه هزینه کنن شما بتونی جذبش کنی.

مراحل کمپین :

در بلک فرایدی مهمه که بودجه ای که داری رو درست بین کانال ها تقسیم کنی در کنار اینکه حواست باشه یه پوشش ۳۶۰ درجه ای هم در فضای دیجیتال داشته باشین.(اگه بودجه زیاد دارین که می تونین بیلبورد بگیرین و رو افلاین مانور بدین که کامل ۳۶۰ می تونین برین ولی حتما حواس تون به یکپارچگی تبلیغات در فضای آنلاین و آفلاین تون باشه).با توجه به اینکه در یک زمان کم باید مشتریان زیادی جذب کنین و در کنارش کلیه محصولات تون هم پوشش بدین زمان بندی و دسته بندی محصولات خیلی در اینجا اهمیت پیدا می کنه. معمولا هر بیزینس در کنار کانال های پولی که می تونه تبلیغات بره،یه سری کانال و امکانات هم خودش داره مثل پیج اینستاگرام،توییتر، کانال تلگرام،ایمیل، پوش نوتیفیکیشن،دیتابیس پیامکی و … که زمان بندی اینا خیلی مهمه. به طور مثال ما که ۳۰۰ تا برند همراه با ۴۰ هزارتا محصول داشتیم،با توجه به محدود بودن کانال ها اولویت بندی برندها برامون خیلی اهمیت داشت.

کانال ها :

اینستاگرام، تلگرام ، توییتر، ادنتورک ها(یکتانت،مدیااد،صباویژن)، ادوردز، ترب، نی نی سایت ، آپارات و کافی نیوز بود.

اجرای کمپین :

مدت زمان کمپین قرار بود دو روز باشه که در انتها با توجه به استقبال یه روز دیگه تمدیدش کردیم و در مجموع سه روز بود.نکته مهم اینه که چند روز قبل از شروع کمپین برای اطلاع رسانی و داغ کردن کمپین یه سری کارها رو انجام بدیم.یکی ازین کارها آماده کردن یه مطلب برای بلاگه که در اون توضیحاتی درباره کمپین و شرایطش دادیم، در کنارش یه لندینگ هم آماده کردیم که در اون گفتیم که اگه زودتر می خواین از تخفیف ها با خبر بشین شماره موبایل و ایمیل تون رو وارد کنین و همه ی این ها سه روز قبل از شروع کمپین در سایت و اپ و سوشال قرار گرفت.

  • اینستاگرام رو با توجه به اینکه می خواستیم پوشش خوبی داشته باشیم هم با اینفلئونسرها و هم با پیج ها کار کردیم.نکته هم اینه که پیج ها نسبت به اینفلئونسرها خیلی هزینه کمتری می گیرن و خب به نسبت هم بازده کمتری دارن ولی همونطور که گفتم هدف در بلک فرایدی دیده شدنه، برای همین به هر دو صورت رفتیم و با توجه به جنس کمپین هر دو رو هم به صورت استوری رفتیم که امکان لینک گذاشتن داشته باشیم و مشتری رو سریع روی لندینگ هایی که آماده کرده بودیم ببریم.اینفلئونسرهایی هم که انتخاب کردیم در حوزه مد، فشن، لایف استایل و زوج ها بودن که به صورت ویدیویی بین دو تا سه استوری می رفتن که در یک استوری پیج ما رو تگ و استوری های بعدی لینک لندینگ رو قرار می دادن. برای کمپین دو نوع لندینگ متفاوت طراحی کرده بودیم که به اینفلئونسرهای مختلف لندینگ های متفاوت دادیم.

  • اجرای کمپین در توییتر حالت های مختلف داره و با توجه به نوع مخاطبینش حساسیت های خودش رو هم در اجرا داره.معمولا در توییتر نسبت به تبلیغات به طور مستقیم گارد بسته ای وجود داره، کاری که ما کردیم این بود که با یه سری اینفلئونسر هماهنگ کردیم که خیلی غیرمستقیم به انتخاب خودشون با توجه به محصولات و لباس هایی که ما روی سایت داریم توییت هایی بزنن.
  • کافی نیوز یه هفته نامه با محتوای سرگرم کننده س که در سطح کافی شاپ های تهران در مناطق مختلف پخش میشه که قسمتی هم برای تبلیغات داره و با توجه به گستردگی و هزینه ی مناسبی که داشت بودجه ای رو هم به اون اختصاص دادیم.
  • ادوردز با توجه به اینکه پتانسیل خوبی داره حتی با بالا رفتن دلار اگه به صورت درست اجرا بشه به خصوص در زمان بلک فرایدی که سرچ ها زیاد میشه پتانسیل خیلی خوبی داره.
  • ادنتورک های مختلفی در ایران داریم که یکتانت، مدیااد و صباویژن به نسبت بقیه بهترن و در این کمپین هم بودجه ای رو بهشون اختصاص دادیم.
  • برای کمپین یه ویدیو تبلیغاتی هم آماده کردیم که توسط آپارات پروموتش کردیم که ازین کانال هم به خوبی استفاده کرده باشیم.

 

  • در این کمپین به صورت جدا با سایت ترب و نی نی سایت هم به صورت بنری تبلیغات رفتیم که از نی نی سایت با توجه به فیدبک زیاد راضی نبودیم ولی ترب برای اطلاع رسانی بازوی خوبی بود.

نتایج کمپین :

معمولا ما تو ایران در به اشتراک گذاری داده ها به خصوص آمار فروش محدودیت های داریم ولی دیتاهایی که امکان به اشتراک گذاریش وجود داره به صورت زیر بود:

  • تعداد کل نمایش : ۶۱۵۰۴۷۴
  • تعداد فالوور های اضافه شده:۲۱۳۹
  • تعداد کل کلیک: ۵۷۱۱۰
  • تعداد لایک:۸۲۲۵
  • تعداد کل استیکر تپ :۳۳۲۹۹

متاسفانه از تعداد و مبلغ فروش چیزی نمی تونم بگم ولی سه برابر هدف کمپین تونستیم فروش بیاریم.

چند تا نکته :

  • معمولا در کمپین هایی مثل بلک فرایدی با توجه به بار زیادی که روی سایت میاد یکی از مشکل ها پایین اومدن سایته ،حتما زیر ساخت های فنی تون رو آماده کنین، معمولا چالشی هم که وجود داره اینه که از نظر هزینه با توجه به اینکه یه مدت کوتاه کمپین فقط قراره بار زیادی بیاد به صرفه نیست که با افزایش ظرفیت ها بخوان یه هزینه زیاد برای سرور کنن، کاری که شما به عنوان اجرا کننده کمپین می تونین انجام بدین اینه که بار ترافیکی رو در بازه ی کمپین پخش کنین مثلا اگه ساعت ۱۰ اینفئونسر قراره بره تبلیغ تلگرام رو بندازین ۱۰:۳۰ و حالا حالت های مختلفی که می تونه اتفاق بیوفته و به این صورت موضوع رو مدیریت کنین.

  • یکی از چیزهایی که شاید تو شلوغی های کمپین باید حواس تون باشه شارژ پنل پیامکی هستش، حتما قبل شروع کمپین این موضوع رو چک کنین.
  • برای بررسی اثربخشی کمپین و مانیتور کردن هر کدوم از کانال ها استفاده از کوتاه کننده های لینک ، UTM و GA فراموش نشه که ارزیابی کمپین یکی از مهمترین قسمت هاست و باید جدی گرفته بشه.

.

مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)تجربیات کمپین(۱)-نوروز

۲)معرفی مدل جذاب CGP,TCI,BA برای فروش

۳)چالش های دیجیتال مارکتینگ در ایران

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.