برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

گام به گام برای موفق شدن در گوگل پلی

قبلا در مقاله ای به طور کامل درباره بهینه سازی اپ استورها (ASO) صحبت کردم که اگر نخوندین پیشنهاد می کنم قبل از خوندن این مقاله یه سر بهش بزنین.در این مقاله توضیحاتی درباره الگوریتم گوگل پلی در رتبه بندی اپ ها میدم و یه سری نکات برای موفق شدن در اون رو در ادامه بیان می کنم.

گوگل پلی کارش رو در سال ۲۰۰۹ با ۱۶۰۰۰ اپ شروع کرد که تعداد اپ ها تا سال ۲۰۱۷ به ۳٫۳ میلیون رسید که این نشون از رشد تعداد اپ ها در این سال هاست و رقابت رو در این فضا برای دیدن اپ مون سخت تر کرده است. برای موفق شدن در این فضا آشنایی با الگوریتم گوگل پلی و راهکارهایی برای دیده شدن در اون برامون خیلی کمک کننده می تونه باشه.

۱۰ عامل کلیدی در الگوریتم رتبه بندی گوگل پلی :

گوگل پلی برای نمایش اپ تون در رتبه بندی موارد زیر رو بررسی می کنه :

۱) تعداد امتیازدهی و نظرات

۲) امتیاز اپ

۳) تعداد دانلودها

۴) رشد دانلودها در ۳۰ روز گذشته

۵) تعداد دفعات استفاده از اپ

۶) تعداد unistall های اپ

۷) توضیحات

۸) تعداد بک لینک ها به اپ

۹) ویدیو نمایشی اپ

۱۰) غلظت کلمات کلیدی

گام به گام برای موفق شدن در گوگل پلی :

جستجوی کلمات کلیدی :

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل هستش که خیلی باید به اون در انتخاب کلمات کلیدی درست دقت بشه.سه مورد در انتخاب کلمات کلیدی درست تاثیرگذاره :

  • مرتبط بودن (Relevance )
  • سختی (Difficulty )
  • ترافیک (Traffic )

در انتخاب کلمات کلیدی باید در ابتدا کلماتی رو انتخاب کنیم که خیلی به اپ ما مرتبط هستن،بعد از اون به دنبال کلماتی بریم که به اپ ارتباط دارن ولی از نظر سختی امتیازشون پایین و راحت تر میشه روی اون کلمات بالا اومد.

برای کلمات کلیدی از ابزارهای مثل google keywordplanner ، google trends , app tweak می تونین استفاده کنین.

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان اپ :

کلمات کلیدی رو در عنوان اپ تون در گوگل پلی قرار بدین ،این کار شانس دیده شدن اپ تون رو بالا می بره،با توجه به اینکه گوگل اجازه استفاده از ۳۰ کاراکتر را در عنوان میده در انتخاب کلمات کلیدی دقت لازم رو داشته باشین، سعی کنین کلمات کلیدی رو در نیمه اول اسم تون بزارید تا در صورتی که اسم تون طولانی بود بهتر دیده شه و شانس دیده شدنتون افزایش پیدا کنه.

توضیحات قابل جستجو :

از کلمات کلیدی مناسب در توضیحات استفاده کنین تا در سرچ ها نمایش داده شوید، دقت کنین که توضیحات اپ باید به گونه ای باشد که کاربر با خوندن اون متوجه کاربرد اپ شما بشود.

لانچ اپ در طبقه بندی درست :

انتخاب طبقه بندی درست یکی از نکات مهمی هستش که در دیده شدن و دانلود اپ تون تاثیرگذاره،با توجه به حجم زیاد اپ هایی که روزانه در گوگل پلی قرار داده میشه، پیدا کردن اپ تون توسط کاربر خیلی دشوار خواهد بود، پس علاوه بر کلمات کلیدی و توضیحات درست ، در انتخاب طبقه بندی درست خیلی دقت کنین.

حفظ و درگیرسازی مخاطب در نظرات و بازخوردها :

اگر کاربر برای اپتون نظر می زاره و سوالی داره ،حتما سعی کنین در سریعترین زمان ممکن بهش پاسخ بدین.پاسخ دادن به بازخوردها علاوه بر درگیرسازی (Engagement) بیشتر مخاطب ، باعث ساختن اعتماد بین طرفین نیز می شود.

همیشه در پاسخ دادن به نظرات حتی اگر خیلی منفی و توهین آمیز بودن ، مودبانه جواب بدین و تلاش کنین مشکل رو حل کنین. همچنین سعی کنین نظرات منفی رو بی جواب نزارین، چون باعث میشه تعداد نظرات منفی بیشتر بشه و اینجور به کاربر نشون داده بشه که برای شما نظرات هیچ اهمیتی ندارد.

بررسی رقبا :

بررسی رقبا یکی از موثرترین کارها برای تحقیقات بازار می باشد که به شما کمک زیادی می کند. اپ های رقیب و قوی که در دسته بندی شما قرار دارند رو بررسی کنین و از اونها یاد بگیرین.برای شروع می تونین جزئیات اپ ، بازخوردها و تعداد دانلود آنها رو بررسی کنین ،ببینید کاربران از چه ویژگی هایی از اون اپ خوششون اومده و از چه چیزهایی شکایت می کنن و روی اونها کار کنین.

قیمت گذاری درست:

استراتژی قیمت گذاری بسیار مهم است ، با دقت هزینه تولید اپتون رو بررسی کنین و ببینین به چه تعداد دانلود برای پوشش هزینه هاتون نیاز دارین ، در حال حاضر بهترین مدل برای لانچ رایگان با پرداخت درون برنامه ای است.

بررسی و ارزیابی :

بهینه سازی اپ هیچ موقع متوقف نمی شود ، در چرخه عمر برنامه باید همیشه بررسی و مانیتور شود، آپدیت های منظم ، پاسخ به نظرات و رفع مشکلات از کارهایی است که باید به طور مداوم انجام شود.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)چجوری پرسونای مشتریان مون رو بنویسیم؟

۲)معرفی hotjar ، ابزاری برای بررسی رفتار کاربران

۳)تحقیقات بازار رو جدی بگیرید!

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.