برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بهینه سازی اپ استورها (ASO) چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از بحث هایی که در بازاریابی موبایلی به خصوص در اپ استورهای مثل گوگل پلی خیلی مهمه موضوع بهینه سازی اپ استورهاست. ASO فرآیندی برای بهبود اپ های موبایلی در فرآیند سرچ شدن در اپ استورهاست به طوری که بیشترین نمایش را با بالاترین نرخ تبدیل برای نصب اپ به همراه داشته باشد .بهینه سازی  فقط درباره ترافیک نیست بلکه مقدار نصب هم مهم است و از آن به عنوان سئو اپ استورها یاد می شود.

استراتژی آن  شامل سه فرآیند زیر می باشد :

۱)تحقیقات کلمات کلیدی و تحقیقات بازار

۲)بهبود صفحه گوگل پلی استور با A/B تست

۳)پیگیری و مانیتورینگ و تکرار مرحله دوم

۱)کلمات کلیدی :

یکی از راه ها  برای اینکه اپ ها به خصوص در اول کار بتوانند بالا بیایند استفاده از کلمات کلیدی مناسب می باشد.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی :

– انجام طوفان ذهنی و انتخاب کلمات مرتبط با اپ

– نوشتن کلمات ، مرتبط با ویژگی ها

– بررسی رقبا و استفاده از کلمات کلیدی آنها

– خواندن بازخورد های اپ های رقبا و انتخاب کلمات پرکاربرد مورد استفاده توسط کاربران

– استفاده از ابزارهای thetool.io و apptweak.com

۲)بهبود صفحه گوگل پلی استور با A/B تست:

تکمیل استراتژی بهینه سازی  فرآیندی است که به موارد زیر وابسته می باشد

On Meta Data:

که شامل موارد زیر است :

  • عنوان (Title)
  • نام برنامه نویس(Developer name )
  • توضیحات (Description )
  • اسکرین شات (Screen Shots )
  • آیکون (Icon)
  • ویژگی ها (Features )
  • گرافیک (Graphic )

Off Meta Data: 

شامل موارد زیر می باشد

  • تعداد نصب (Install volume )
  • رتبه بندی (Rating)
  • بازخورد کاربران (User Reviews )

۳)پیگیری و مانیتورینگ :

بهینه سازی اپ استورها فرآیندی است که هیچ موقع متوقف نمی شود ، همانطور که مارکت تغییر می کند ، گوگل پلی هم خودش رو تغییر می دهد و نیاز می باشد که برنامه نویسان همیشه به روز بوده و درصورت نیاز تغییرات رو اعمال کنند.

مانیتور باید به صورت هفتگی ( در حالت ایده آ ل روزانه ) انجام شود و در آن مواردی مثل تعداد نصب ، رتبه بندی کلمات کلیدی ، رتبه های برتر ، امتیازها و بازخورد کاربران بررسی شود. بعد از بررسی کلمات کلیدی که مفید نیستند باید حذف و کلمات کلیدی جدید جایگزین آن شوند. بازخورد کاربران از قسمت هایی می باشد که توسط ما  کنترلی روی آن وجود ندارد ولی در صورت مانیتور مستمرمی توان اطلاعات ارزشمندی درباره اپ ، کلمات کلیدی ، نقاط ضعف بدست آورد.در گوگل پلی امکان پاسخگویی به نظرات کاربران وجود دارد که ازین فضا باید برای پاسخگویی به کاربران در جهت اعتماد سازی استفاده کرد که این منجر به دریافت نظرات مثبت و بالا رفتن نرخ نصب می شود.

چگونه از طریق بهینه سازی  اپمون رو در سرچ های گوگل پلی بهبود ببخشیم؟

الف-آدرس اپ(URL) :

اولین چیزی که باید به فکر آن بود آدرس اپ می باشد، برای اینکه یکبار تنظیم می شود و بعدا قابل اصلاح نمی باشد، استفاده از کلمات کلیدی در آدرس می تواند عامل قوی ای در سرچ باشد.

ب-نام برنامه نویس (Developer Name):

اسم برنامه نویس هم می تواند در رتبه بندی اپ در نشان دادن در نتایج کمک کننده باشد.علاوه بر این گوگل برنامه نویسانی که که تاریخچه مثبتی دارند را در سرچ ها بالاتر نشان می دهد. جای اسم برنامه نویس هم می توان از ساختار کلمات کلیدی + کلمات کلیدی استفاده کرد تا در سرچ ها بالاتر بیاید

ج- عنوان (Title ) :

عنوان یکی دیگر از عامل های مهم در بهینه سازی می باشد که در ذهن می ماند. گوگل اجازه می دهد که عنوان تا ۵۰ کارکتر باشد ، پس باید به خوبی از آن استفاده کرد. همچنین امکان اضافه کردن چند زبان وجود دارد که با توجه به مخاطبینی که در نظر گرفته شده است می توان محتوا در زبان های مختلف تولید کرد که این باعث بالا رفتن رتبه اپ در آن منطقه می شود.

از ایموجی ها هم می توان  در عنوان برای بالا بردن توجه کاربران زمانی که در حال جستجو هستند استفاده کرد.

یک عنوان کامل باید به صورت های زیر باشد :

  • اسم برند – کلمات کلیدی
  • اسم برند:کلمات کلیدی
  • کلمات کلیدی – اسم برند
  • کلمات کلیدی:اسم برند

د- توضیحات کوتاه (Short Description ) :

در گوگل پلی استور توضیحات کوتاه بسیار روی بهینه سازی در رتبه بندی ها و نرخ تبدیل تاثیرگذار است. گوگل تا ۸۰ کاراکتر برای توضیحات کوتاه اجازه نوشتن می دهد و اگر کاربران علاقمند به دانستن بیشتر باشند با کلید روی گزینه بیشتر می توانند توضیحات کامل را ببینند.

بهترین ترکیب برای توضیحات کوتاه برجسته کردن بهترین ویژگی های اپ می باشد و این قسمت باید شامل کلمات کلیدی اصلی ، متناسب با اهداف اپ باشد.

در این قسمت هم اضافه کردن ایموجی می تواند در جلب توجه کاربران تاثیرگذار باشد.

پ- توضیحات (Description ) :

توضیحات از عامل های مهم برای سرچ و نرخ تبدیل می باشد.در این قسمت باید تمام کلمات کلیدی رو به گونه ای بیان کرد تا بتوان کاربران را جذب کرد. اول از همه مهمترین هدف توضیحات بهبود جایگاه اپ در گوگل پلی با توجه به الگوریتم های جستجوی آن می باشد، پس در ابتدا باید قابل جستجو باشد و بعد از آن قابلیت قانع کردن مخاطب بالقوه را داشته باشد.

حداکثر کاراکتر مجاز در گوگل پلی ۴۰۰۰ کاراکتر می باشد. در توضیحات مهم است برای بهبود رتبه ، کلمات کلیدی در خط اول و خط آخر بیان شود . برخلاف اپل اپ استور ،گوگل همه ی توضیحات اپ رو ایندکس می کنه که به بهینه سازی کمک می کند.

نکاتی برای نوشتن توضیحات کامل :

  • از حداکثر تعداد کلمات مجاز استفاده شود.
  • توضیحات به تعداد زبان هایی که امکانش موجود است نوشته شود.
  • از بولت پوینت ها برای مرتب نشان دادن توضیحات می توان استفاده کرد.
  • بهترین ویژگی های اپ را تشریح کنید.
  • پاراگراف های کوتاه بدون توضیحات اضافه می تواند کمک کننده باشد.
  • از ایموجی ها استفاده شود.
  • اگر اپ جایزه ای برده ، بیان شود.
  • از جملات کوتاه و جذابی که منجر به نصب می شود مثل “همین الان نصب کنید و ماجراجویی کنید” استفاده کنید.

ت-آیکون (Icon ) :

آیکون اولین تاثیر بصری اپ ، روی مخاطبان و از ضروریات اپ می باشد.زمانی که کاربران تصمیم به سرچ می گیرند چیزی که آنها می بینند صفحه ای با تعداد زیادی اپلیکیشن می باشد و آیکون جذاب می تواند در جذب آنها تاثیرگذار باشد و از عوامل تاثیرگذاراست.

درانتشار اپ توجه شود که آیکون دارای کیفیت بالا و شرایط زیر باشد :

  • ۳۲ بیت PNG
  • ابعاد : ۵۱۲*۵۱۲
  • ماکزیمم اندازه : KB1024

نکاتی درباره ایکون :

  • در طراحی آیکون توجه شود که با اهداف اپ سازگاری داشته باشد.
  • رقبا بررسی و سعی شود متفاوت باشد.
  • از متن در آیکون استفاده نشود.
  • اضافه کردن بوردر به آیکون نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

ث-ویدیو (video )

در گوگل پلی استور امکان گذاشتن ویدیو از لینک یوتیوب وجود دارد و این امکان برای معرفی اپ فراهم شده است.

آدرس باید در قسمت پرومو ویدیو وارد شود و به این نکته توجه شود که در صورت نیاز می توان به ویدیو زبان های دیگر هم ارایه کرد که گوگل با توجه به زبان انتخاب شده در تنظیمات توسط کاربر به او نمایش می دهد.مزیت آن این است که نمایش ها در گوگل پلی استور به عنوان بازدیدهای یوتیوب شمرده می شود که باعث بالارفتن رتبه ویدیو در جستجوی یوتیوب می شود .

چ-اسکرین شات ها (screen shots ) :

مانند آیکون ، اسکرین شات ها تاثیری در الگوریتم جستجوی گوگل ندارد ، اما در نرخ تبدیل برای نصب تاثیرگذار است.اسکرین شات ها نشان می دهند که اپ شما از درون به چه صورت است ، بهترین ویژگی های آن را برجسته می کنند و در جلب توجه مخاطب برای نصب اپ تاثیرگذار می باشد.

در گوگل پلی استور حداکثر ۸ اسکرین شات و حداقل ۲ اسکرین شات می توان گذاشت که دارای شرایط زیر باید باشد:

  • ۲۴ بیت JPEG یا PNG
  • حداقل ابعاد :۳۲۰ پیکسل
  • حداکثر ابعاد:۳۸۴۰ پیکسل

نکاتی درباره اسکرین شات ها :

  • اولین اسکرین شات برای مهمترین پیام یا بهترین ویژگی اپ اختصاص داده شود.
  • اسکرین شات ها تا حد امکان سعی شود خالی نباشند و توضیحاتی داشته باشند.
  • یک ترتیب خاص برای اسکرین شات ها در نظر گرفته شود به جای اینکه به صورت تصادفی گذاشته شوند.
  • در صورت داشتن پیشنهادات محدود آنها را در اسکرین شات ها بیان کنیم.
  • اعلام جوایز هم می تواند تاثیرگذار باشد.

جمع بندی :

فرآیند بهبود اپ استور هیچ موقع به پایان نمی رسد و باید همیشه چیزهای جدید را امتحان کرد، به ارزیابی و مانیتور اپ و رقبا ادامه داد و تغییرات و خبرهای گوگل پلی استور را برای به روز بودن دنبال کرد. انجام درست ASO می تواند به مقدار زیادی هزینه های بازاریابی تون رو کاهش بده پس این موضوع رو حتما جدی بگیرید.

 

-مطالب پیشنهادی:

۱)چجوری پرسونای مشتریان مون رو بنویسیم؟

۲)معرفی hotjar ، ابزاری برای بررسی رفتار کاربران

۳)گام به گام برای موفق شدن در گوگل پلی

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.