برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

مارکتینگ و گیمیفیکشن به کار رفته در دین اسلام

یکی از چیزایی که مدت ها ذهنم رو درگیر کرده و دوست داشتم درباره اش بنویسم ، گیمیفیکشن و مارکتینگ نهفته در قرآن و احکام ما هستش جوری که آدم احساس می کنه چقدر هوشمندانه به این موضوع توجه شده و این احکام در کنار هم و در مسیر زندگی کمپین به هم پیوسته ای رو تشکیل می دن.در خیلی از احکام ما تاثیر گیمیفیکشن از جنس امتیازدهی خیلی ملموس دیده میشه که در زیر یه سری ازونا رو مثال میزنم:

نماز :

یکی از چیزایی که به صورت روزانه انجام میشه ، از نظر گیمیفیکشنی سعی شده با اینکار engagment تا حد امکان حفظ شه و فرد به صورت روزانه ۵ دفعه به یاد پروردگارش باشه و این یادآوری انجام بشه.یکی از موضوعات جالبه دیگه اینه که برای همراهی و وایرال شدن این موضوع بین همه افراد ، برای نماز جماعت ثواب (امتیاز ) خیلی بیشتری نسبت به نماز فرادی در نظر گرفته شده تا افراد تشویق به اینکار شوند.نمازهای مستحبی هم مثل نماز جعفر طیار، نماز غفلیه،نماز شب و …در نظر گرفته شده که دارای ثواب بیشتر (به نوعی امتیاز اضافی) هستند .

روزه :

روزه به نظرم بیشتر از جنس کمپین های بازاریابی هستش که در ماه رمضان به مدت یک ماه انجام می شود و فرد باید در این مدت کارهایی مثل اینکه نباید خوردن و آشامیدن در مدت زمان معینی انجام بشه رو انجام میده که در نهایت بتونه به ثواب نهایی برسه.در این مسیر در صورت انجام ندادن کارها هم امکان جبران( گرفتن قضا و دادن کفاره ) وجود داره که فرد در مسیر بمونه ، اون رو ترک نکنه و تا پایان کمپین همراه باشه.

حج :

حج واجب یکی از دیگر چیزهایی است که این سیستم در اون رعایت شده و این هم بیشتر از جنس کمپینی است که در هر سال در زمان معینی انجام میشه و مراحل مختلفی از شروع تا پایان داره که هر مرحله ثواب (امتیاز) مختص به خودش رو داره و فرد در صورت انجام درست تمامی مراحل ثواب زیادی رو می بره ، علاوه بر اینکه با دیگر مسلمانن (افرادی که در این کمپین درگیرن) ملاقات می کنه و همبستگی و وفاداریش هم بیشتر میشه ، ثواب های (امتیازهای) زیادی هم وجود داره که مختص این فضاست و در صورت حضور در اونجا میشه ازونها بهره برد.

قرآن :

قرآن در واقع راهنمای این مسیر و این کمپین هستش که خواندنش دارای ثواب هست که اینجا هم برای ترغیب شدن برای مطالعه دستور راه ،این سیستم امتیازدهی دیده میشه و نحوه چگونگی طی کردن این مسیر و دریافت ثواب ( امتیاز) در اون توضیح داده شده و در واقع نقشه راه این مسیر هستش.

جایزه نهایی در نظر گرفته شده در صورت دریافت امتیازات و طی کردن درست این مسیر هم بهشت است که مارکتینگ اون هم به خوبی انجام شده و با توصیف های شگفت انگیزی که از بهشت و امکاناتش در قرآن بیان شده ، جذابیتهای کافی رو برای افراد در طی کردن این مسیر و رسیدن بهش به نحو احسن ایجاد کرده است.

اینها به نظرم نمونه هایی کوچکی ازین طراحی جذاب این مسیر هستش که خیلی هوشمندانه و با چارچوبی مشخص با توجه به مخاطب انسانی و جامعه هدفش در نظر گرفته شده است و تلاش شده که فرد تا انتهای مسیر همراه آن باشد.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر :

۱)مدل RFM چیست و چه تاثیری بر فروش دارد؟

۲)چگونه در لینکدین پروفایل شخصی حرفه ای داشته باشیم؟

۳)چک لیست استارتاپ ها از ایده تا لانچ

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.