برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چگونه برای شروع استارتاپمون تیم جمع کنیم؟

یکی از موضوعاتی که معمولا افراد در رویداد ها یا جاهای دیگه ازم می پرسن اینه که ما یه ایده داریم ولی تیمی برای اجراش نداریم ، چجوری و از کجا باید براش تیم جمع کنیم؟ این سوال جزو سوال هایی هستش که جواب مشخص و یکسانی نداره ولی در ادامه سعی می کنم توضیحاتی رو درباره چگونگی جمع کردن تیم بدم .

زمانی که شما ایده ای دارین و می خواین استارتاپتون رو راه بندازین دو حالت داره :

حالت اول :

در حالت اول شما یه سرمایه اولیه برای شروع دارین ، تو این حالت کارتون کمی راحت تره ، برای تیم جمع کردن می تونین افراد رو استخدام کنین و سریعتر کار رو ببرین جلو ، در این حالت جدی ترین چالشی که دارین اینه که بتونین افراد متخصص و حرفه ای رو استخدام کنین که البته این هم نیاز به تجربه و سختی های خودش رو داره که اینجا قبلا بهش اشاره ای کردم.

حالت دوم :

حالت دوم زمانی هستش که شما سرمایه ای برای شروع کار ندارین که نسبت به حالت اول کار سخت تری پیش رو دارین ، در این حالت برای جمع کردن تیم راه های زیر رو پیشنهاد می دم :

حضور در رویدادهای مختلف :

یکی از جاهایی که میشه در اون با افراد مختلف آشنا شد و ارتباط گرفت در همین فضا هستش، در اکوسیستم استارتاپی رویداد های مختلفی برگزار میشه ولی طبق تجربه سه رویداد همفکر، استارتاپ ویکند و استارتاپ گرایند( الانی اسمش شده بانی ) نسبت به بقیه فضای بهتری برای لینک سازی دارن، در این رویداد ها شرکت کنین ، سعی کنین با افراد و تخصص هاشون آشنا شین و در صورتی که مناسب بودن ارتباطتون رو بیشتر کنین و اونها رو با خودتون برای اجرا کردن ایده و حضور در تیم تون همراه کنین.

دوستان و آشنایان :

یکی از جاهای دیگه که می تونین تیم تون رو جمع کنین از بین آشنایان و دوستانتون به خصوص دوستان صمیمی تون هستش ، البته این کار ریسک های خودش رو داره چون فضای شراکت و بیزینس فضایی متفاوت از رفاقت داره و این دوستی در کنار مزایایی مثل شناخت و آشنایی خوبی که از فرد دارین ، محدودیت هایی رو هم براتون ایجاد خواهد کرد ، رودربایستی و تعارفات خیلی موقع ها ممکنه دست و پا گیر بشه ، علاوه بر اون امکان این هم زیاده که با کوچکترین دلخوری علاوه بر اینکه شریکتون رو از دست می دین ، یه دوست خوب رو هم از دست بدین.

ولی این موضوع قطعا برای همه صادق نیس و همونطور که می بینیم استارتاپ هایی هم داریم که با شراکت دو دوست صمیمی شکل گرفته و موفق هم بوده ، پس به این گروه هم باید توجه کرد.

همکاران :

اگر در فضای سازمانی کار می کنین، همکاران می تونن گزینه هایی خوبی برای جمع کردن تیم باشن ، در این حالت نسبت به حالت دوستان و آشنایان چالش های کمتری دارین ، چون معمولا صمیمیت نسبت به اون حالت کمتره و افراد با توجه به سابقه کاری که دارن،تجربه بیشتری دارن و معمولا حرفه ای تر عمل می کنن .

هر کدوم از موارد بالا که گفتم می تونه منجر به پیدا کردن هم تیمی و جمع کردن یه تیم خوب بشه ولی همیشه با ریسک ها و چالش های کار تیمی درگیر خواهید بود و جمع کردن تیم تازه شروع یک مسیر پر پیچ و خمی هستش که نیاز به استقامت و صبر زیادی خواهد داشت، در جمع کردن تیم دقت لازم رو انجام بدین که از پایه های استارتاپ تون خواهد بود ،اگر این پایه رو خوب بچینین در آینده با چالش های کمتری روبرو خواهید بود.

-مطالب پیشنهادی بیشتر در این زمینه :

۱)چگونه در یک استارتاپ سهام رو بین خودمون تقسیم کنیم؟

۲)کار در یک سازمان و بعد شروع یک استارتاپ یا برعکس؟

۳)کوفاندر رفیقِ جان یا بلای جون؟

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.