برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چگونه در یک استارتاپ سهام رو بین خودمون تقسیم کنیم؟

استارتاپ ها از زمان راه اندازی با مشکلات و چالش های زیادی رو به رو هستن که یکی ازونها بحث تیم به خصوص در اول کار هستش زمانی که هسته اصلی فقط کوفاندرها ان ، هنوز کارمندی ندارند و در مسیر پیشبرد استارتاپشون پیش میرن.

خیلی از تیم ها دوستان صمیمی بوده اند که با هم تصمیم گرفتند که ایده شون رو عملی کنند، در اول کار معمولا همه چی خوبه ، مشکل از زمانی شروع میشه که استارتاپ موفق میشه و دنبال جذب سرمایه میرن، تازه اون موقع یادشون میوفته که تقسیم سهام رو انجام بدن که دیره و خیلی از استارتاپ ها دقیقا به خاطر ناراحتی ها و عدم توافق و نارضایتی در همون زمان از هم می پاشند.

دقیقا چقدر بعد از شروع کار از تقسیم سهام صحبت کنیم ؟

اول کار معمولا زمان مناسبی برای صحبت از تقسیم سهام نیس ، چون طبق تجربه معمولا اول کار خیلی ها پایه انجام کارند ولی وقتی وارد اجرا میشی به مرور ریزش می کنند به طور مثال یکی از استارتاپ هایی که ما کار می کردیم در ابتدا تیم شامل ده نفر بود که بعد از شروع کار و گذشت ۶ ماه فقط سه نفر باقی موندیم و جدی کار رو ادامه دادیم.

باید حواسمون باشه خیلی هم دیر نشه به طوری که عقب بیوفته و در زمان جذب سرمایه تازه اینکار رو انجام بدیم.از نظر من بهترین موقع صحبت از سهام زمانی هستش که بعد از ریزش افراد، هسته ی اصلی کوفاندرها مشخص شده و زمان کلیدی و مهمی و باید بهش توجه بشه ولی متاسفانه وقتی تیم ها به این مرحله می رسند به دلایلی مثل رودربایستی ، جدی نگرفتن این قضیه و … این موضوع رو عقب میندازن که بعدا آسیب های بدتری خواهند خورد.

حالا چجوری سهام رو بین خودمون تقسیم کنیم ؟

اگر همه نکاتی که در بالا گفتم اکی باشه تازه بحث تقسیم سهام میاد و یکی از مشکلات جدی کوفاندرها اینه که نمی دونن چجوری باید تقسیم سهام رو انجام بدن.

اینجا من روشی که قبلا ما استفاده کردیم و این مساله رو بین خودمون حل کردیم و کاملا تجربی هستش رو میگم :

– ابتدا پوزیشن های افراد را دقیق مشخص کنید مثلا مارکتینگ ، فنی (برنامه نویس آندروید ، بک اند و ….)

– بعد به صورت ریز کلیه وظایف هر فرد رو لیست کنید.

– در مرحله بعد کلیه وظایف افراد تیم رو در کنار هم بنویسید و به کارها با توافق و همفکری هم بر اساس سختی بین ۱ تا ۱۰ امتیاز بدید(آسون ترین ۱ و سخت ترین ۱۰ )

-در آخر هم امتیاز بدست آمده هر فرد رو بر اساس درصد حساب کنید که میشه درصد سهام اون فرد که در استارتاپ شریک هست.

-چند نکته در تقسیم سهام :

۱)مهمترين چيز توافق كوفاندرها روی شرايط و تقسيم سهام به طوری كه همه رضايت داشته باشند

۲)بعد توافق اوليه بريد پيش يه مشاور حقوقی تا يه قرار داد قانوني براتون تنظيم كنه، يه ذره هزينه بره ولي ارزشش رو داره.

۳)می تونيد( SHA(shareholders agreement رو هم در اينترنت سرچ كنيد،نمونه قرار دادهاي خوبی پيدا مي كنيد و طبق همون می تونيد قراردادتون رو تنظيم كنید.

۴) در آخر هم حتما بستن قرارداد رو جدی بگيريد و عقبش نندازيد.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر در این زمینه :

۱)چگونه برای شروع استارتاپمون تیم جمع کنیم؟

۲)کار در یک سازمان و بعد شروع یک استارتاپ یا برعکس؟

۳)کوفاندر رفیقِ جان یا بلای جون؟

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.