برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چالش های دیجیتال مارکتینگ در ایران

حوزه دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه هایی هستش که با رشد دنیای اینترنت و پتانسیل درآمدی خیلی خوب این فضا،در چند سال اخیر خیلی برای شرکت ها جذاب شده ،شاید قبل تر ازون کسی خیلی با این فضا آشنا نبود و بازاریابی بیشتر مربوط به فضای آفلاین بود ولی در این مدت با شناخت بیشتر شرکت ها بالطبع پوزیشن دیجیتال مارکتینگ در سطوح مختلف به وجود اومد و شرکت ها شروع به گشتن به دنبال افرادی بودن که این فضا رو بشناسن،اوایل کار سخت و بیشتر افرادی هم که میومدن کسانی بودن که تجربه آفلاین بیشتر داشتن و تجربه آنلاینشون کمتر بود ولی به مرور مشتاقان این حوزه کم کم ورود کردن و اوضاع کمی بهتر شد.

در ادامه چالش های دیجیتال مارکتینگ در ایران و راه حل ها رو میگم :

چالش ها :

با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ خیلی از شرکت ها به خصوص کسب و کارهای سنتی شروع به جذب نیرو در این حوزه کردند.معمولا زمانی هم که باهاشون صحبت می کردی جملات امیدوار کننده ای مثل ما دیدمون بازه و دوس داریم در این فضا فعال باشیم و امکانات لازم رو هم برای این موضوع در اختیارتون می زاریم رو دریافت می کردیم ولی وقتی وارد کار می شدیم عملا با چیز دیگه ای مواجه می شدیم،با تمام وعده و وعیدها هم چنان دید سنتی غالب بود و دریافت بودجه برای اجرای برنامه ها و کمپین ها کاری انرژی بر و طاقت فرسا بود.

در ابتدا ما سعی می کردیم با دریافت بودجه کمتر کمپین هایی رو اجرا کنیم تا اعتماد مدیران رو بتونیم جلب کنیم ولی حتی با وجود موفق بودن کمپین ها هم همچنان در دادن بودجه خیلی سفت و سخت بودن به طوری که مثلا برای تبلیغات تلویزیونی خیلی راحت ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می کردن ولی برای دادن ۱۰ میلیون تومان بودجه به واحد دیجیتال مارکتینگ خیلی سخت می گرفتن و عملا کار به صورت اصطکاکی و فرسایشی در میومد و به جای اینکه این انرژی صرف کار بشه،صرف جلسات تکراری و زمان بر می شد. مشکل اصلی هم همون طرز تفکر سنتی مدیران بود.

البته به مرور هر چی این فضا رشد کرد و آشناییت افراد به این فضا بیشتر مشکلات هم کمتر شد ولی همچنان این مشکل وجود داره هر چند نسبت به قبل اوضاع خیلی بهتر شده است.

اگه در شرکتی دچار چالش هایی که گفتم هستین برای پیشبرد کارها توجه به نکات زیر رو پیشنهاد می کنم :

صبر و حوصله :

برای افرادی که در این حوزه کار می کنن یا قصد ورود به این فضا رو دارن با توجه به مطالب بیان شده داشتن روحیه صبوری خیلی مهمه تا بتونی کم کم گاردهایی که در ذهن مدیران سنتی وجود داره رو بشکونی و کارت رو انجام بدی وگرنه کار سختی در پیش داری البته قطعا به محیطی که کار می کنی هم بستگی داره ولی هنوز تا فضای ایده آل فاصله زیادی داریم.

دانش :

نکته بعد اینه که دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه هایی هستش که همیشه نیاز به مطالعه و به روز بودن داره چون هر روز کلی نکات،تغییرات و ابزارهای جدیدی معرفی و ارایه میشن که اگر ازشون مطلع نشی ممکنه خیلی ضربات بدی ازش بخوری به خصوص در حوزه هایی مثل سئو.

علاوه بر اینکه دانش خودتون رو افزایش می دین حواستون باشه که سعی کنین دانش مدیرانتون هم با توضیحات نکات و اصطلاحات این حوزه افزایش بدین،هر چی دانش و دیدشون نسبت به این فضا بیشتر بشه کار خودتون به مرور راحت تر میشه.

پرزنت کردن کار و عملکردتون :

یکی از مشکلاتی که گاهی ما بین مدیریت و دوستان دیجیتال مارکتر می بینیم عدم ارایه درست و خوب عملکردشونه و همین باعث بحث و جدل هایی میشه که گاهی خیلی بیهودن.حواستون باشه شما اگر بهترین عملکرد رو هم داشته باشین ولی نتونین خوب کارتون رو ارایه و گزارش بدین عملا از دید مدیریت انگار کاری نکردین به خصوص که خیلی موقع ها با یه گارد بسته به خصوص در اوایل کار باهاتون برخورد می کنن.

یکی از جذابیت های دیجیتال مارکتینگ دیتا و اطلاعاتی هستش که با جزئیات می تونین بدست بیارین،هر چند وقت یکبار این اطلاعات رو در یه اکسل حرفه ای یا پاورپوینت آماده کنین به مدیریت ارایه بدین،هم مدیریت در جریان کارها بهتر قرار می گیره ،هم اعتمادش نسبت به شما بیشتر میشه و به مرور نتیجه اش رو خواهید دید.

با همه ی نکاتی که گفتم در آخر کسانی که به تازگی قصد ورود به این فضا رو دارن توجه کنن که مهم ترین نکته برای ورود به این فضا عشق و علاقه به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستش،اگر بهش علاقه ای ندارین ، فقط صرف اینکه جدیده یا ترند شده یا بازار کار خوبی داره بهش ورود نکنین ولی اگر به این حوزه علاقمندین و خلاق ،صبور و اهل چالش هستین و روحیه یادگیری زیادی دارین شاید ورود به این فضا بد نباشه.

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.