برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چرا ارزش ایده صفره؟

یکی از چیزایی که همیشه بحث روی اون هست اینه که آیا ایده به تنهایی ارزشمنده؟ آیا اگه من ایده ای به ذهنم رسید یعنی کار تمومه و موفقیت تضمینیه؟

در این چندسالی که در این فضا هستم همیشه افرادی رو می بینم که میگن یه ایده دارم که خیلی جدیده، یه ایده توپ دارم که بازار رو تکون می ده ، یه ایده دارم که فوق العاده اس و کلی ازین جنس صحبتها و حرفا ، بعد هم کمک می خوان که چجوری اجراش کنن و از کجا شروع کنن؟ بعد بهشون می گی که ایده تون چیه که در همون راستا راهنمایی هایی که نیازه رو بکنی ، در اغلب موارد از بیان ایده می ترسن و سوالاتی ازین جنس که اگر ایده مون رو بدزدین چی ؟ می پرسن.

من همیشه به این دوستان می گم که ۹۰ درصد ایده هایی که الان تو ذهنتون دارین قطعا تو دنیا اجرا شده مگر اینکه ایده ای خیلی خاص یا های تک باشه که معمولا هم اینجوری نیس، پس چرا باید وقتی نمونه خارجی اجرا شده داره بخوایم ایده شما رو بدزدیم ،که اکثر اوقات با مخالفت فرد هم مواجه میشه و میگه نه جدیده و نیس اصن ، چیزی که متوجه شدم یکی از مشکلات جدی این افراد اینه که نمی دونن چجوری باید سرچ کنن، همین بحث رو در یکی از رویدادها با یکی از شرکت کننده ها داشتم که میگفت ایده ما نمونه خارجی هم نداره ، جالب اینکه همونجا در عرض ده دقیقه فقط ۵ تا نمونه ایرانی ازون ایده پیدا کردم و بعد فرد تازه قانع شد.

چجوری بفهمم نمونه ای از ایده ای که دارم قبلا اجرا شده یا نه؟

شاید بد نباشه نحوه سرچ رو هم اینجا یه توضیحی بدم ، وقتی شما ایده ای به ذهنتون میرسه ابتدا کلمات کلیدی مرتبط به ایده ای که دارین رو در گوگل سرچ می کنین ببینین چیزی پیدا می کنین یا نه ، بعد ازون در اپ استورهای مختلف مثل کافه بازار ، گوگل پلی و … جستجو می کنین ، اگر کلمات کلیدی رو درست انتخاب کرده باشین ، اپ های مشابه رو می تونین به راحتی پیدا کنین .

چرا واقعا ارزش ایده صفره ؟

جدا از بحث بالا که به کپی بودن ایده ها اشاره کردم ، نکته بعدی و مهمترین قسمت اجرای ایده اس ، روزانه افراد زیادی رو می بینم که میگن اسنپ رو می بینی من ۴ سال پیش ایده اش رو داشتم ، دیجیکالا رو می بینی من قبلش ایده اش رو داشتم و ازین حرفا که ارزش چندانی هم نداره.

از ایده تا اجرا مسیر طولانی و پرچالشی هستش که اصلا راحت نیس ، تلاش ، تجربه و پشتکار زیادی می خواد ، پس اینکه لزوما یه ایده دارین دلیل بر موفقیت شما نیس ، یکی از دلایلی هم که میگم ارزش ایده صفره همین موضوعه ، چون ایده تا به عمل برسه کلی کار داره و فرد باید به ایده اش و موفقیتش اعتقاد راسخ داشته باشه و با جون و دل براش وقت بزاره و صرف داشتن ایده کافی نیس. یه جمله معروفی هم هست که میگه ایده واسه اونیه که اجراش کرده.

با توجه به نکاتی که گفتم امیدوارم درک کرده باشین که ایده به تنهایی ارزشی نداره و از تعداد زیادی که فقط ایده دارن و حرف می زنن اونایی موفق ان که در جهت عملی کردن ایده هاشون تلاش می کنن، پس بجای غرغر کردن و نگران بودن ازینکه نکنه ایده مون رو بدزدن تلاش کنیم که اجراش کنیم.

اگر در نهایت تصمیم به اجرای ایده تون گرفتین پیشنهاد می کنم چالش های زندگی استارتاپی رو در اینجا بخونید.

 

-مطالب پیشنهادی بیشتر در این زمینه :

۱)چگونه در یک استارتاپ سهام رو بین خودمون تقسیم کنیم؟

۲)کار در یک سازمان و بعد شروع یک استارتاپ یا برعکس؟

۳)کوفاندر رفیقِ جان یا بلای جون؟

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.