برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

انواع شبکه های اجتماعی و نحوه رفتار در آنها

یکی از چیزایی که کمتر بهش توجه میشه به خصوص در بیزینس ها و به نظرم نیازه مورد توجه قرار بگیره نحوه رفتار در شبکه های اجتماعی با توجه به نوع اونها و تفاوت هایی که با هم دارن هستش که خیلی موقع ها این موضوع نادیده گرفته میشه و گاها شاهد تولید محتوای یکسان برای تمام اونهاییم،در ادامه تعدادی از این شبکه های اجتماعی رو بررسی می کنیم.

لینکدین :

شبکه ی اجتماعی حرفه ای کسب و کاری ، که متخصصین در حوزه های مختلف در اون وجود دارن و در واقع بستری برای روابط کاری و حرفه ای هستش، در نتیجه محیط رسمی تر از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک داره، یکی از اشتباهات رایجی که به شدت در بین کاربران ایرانی لینکدین دیده میشه ، ارسال پست هایی مثل پست های عاشقانه ، حوادث، میهن پرستی و … در این فضاست. در لینکدین موضوعی که باید دقت شه به اون اینه که این فضا پر از افراد متخصصه، پس در تولید محتوا در اون باید محتوای با کیفیت و مرتبط با کار خودتون ایجاد کنید و علاوه بر اینکه روابطتون رو تقویت کنید به برندسازی خودتون به عنوان یه حرفه ای هم می تونید کمک زیادی بکنید، نکته مهم دیگه هم اینه که معمولا مقالاتی که در لینکدین می زارید در سرچ ها در صفحات اول میاد و امکان دیده شدن مطلبتون خیلی بالا میره، پس این فرصت خوب رو از دست ندید.

توییتر :

توییتر فضای متفاوتی از دیگر شبکه های اجتماعی داره ، معمولا افراد با روحیات خاص تری در اون فعال هستن، بیشتر این افراد خودشون رو یه مرحله بالاتر از کاربرای شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام می دونن و در واقع دید بالا به پایین دارن، و چیزی که خیلی در اونها دید میشه اینه که خیلی دغدغه مندن و تقریبا اعتراضشون رو در نارضایتی هایی که داشته باشن در هر موضوعی بیان می کنن، برای همین بیزینس های بزرگی مثل اسنپ و دیجیکالا در این فضا فعال هستن و با توجه به جنس توییتر که قدرت وایرال شدن هر چی در اون سریعه، می دونن که سریع باید پیگیری های لازم رو انجام بدن. ولی در کل توییتر فضای غیر رسمی تری داره و باید به این نکته توجه بشه. از نظر سئو هم نکته ای که خیلی مهم و طبق تجربه بهش رسیدیم اینه که مطالبی که در توییتر می زاریم معمولا سریع ایندکس میشه .

اینستاگرام :

اینستاگرام در ابتدای شکل گیری فضای خوب برای اشتراک گذاری عکس بود که در ایران هم عکاسان تقریبا جزو اولین گروه استقبال کنندگان ازین فضا بودن، تا زمانی که روز به روز این شبکه اجتماعی شناخته تر شد و جنبه عمومی تر پیدا کرد و کم کم گروهی که الان به عنوان اینفلئونسر ازشون یاد میشه در این فضا ورود کردن، رشد کردن و با توجه به ذات زرد بودنشون ، سلیقه مخاطبان رو هم تا حد زیادی تقلیل دادن. خاله زنک بازی و شایعات یکی از مواردی که همیشه بازارش در اینستاگرام داغه ولی در کنار همه ی اینا گروه های و پیج های باکیفیت هم هستن که با توجه به پرمخاطب بودن این شبکه اجتماعی مخاطبین شون رو دارن و همین موضوع باعث شده اینستاگرام معمولا یکی از کانال های کمپین های ما باشد. نکته مهم دیگه هم اینه که اینستاگرام بر بستر هشتگ شکل گرفته و تا حد امکان باید به این موضوع و تکنیک های هشتگ گذاری توجه کنید تا بتونید نتیجه مطلوب رو بگیرید.

گوگل پلاس :

شبکه ی اجتماعی ای که در بین ایرانی ها چندان محبوب نبود و در دنیا هم آنچنان موفق نبوده ولی با توجه به اینکه متعلق به گوگل بود و مطالبی که در اون گذاشته میشد گوگل بهشون وزن می داد و خوب ایندکس میشد معمولا بیزینس ها در اون اکانت داشتن و فعالیت می کردن ولی با توجه به همون عدم استقبال گوگل تصمیم به تعطیل کردن اون گرفت و دیگه فعال نیس هر چند روی سایت خیلی از بیزینس ها هنوز لوگو اون دیده میشه.

فعالیت در هر شبکه ی اجتماعی باید با توجه به نوع ، ساختار و کاربرانش انجام بگیره تا موفق باشه و سعی می کنم در آینده این موضوع رو بیشتر باز کنم.

پ.ن : تلگرام رو با توجه به اینکه پلتفرم اجتماعی می دونم و نه شبکه اجتماعی ، برای همین مورد بررسی قرار ندادم.

 

فربد قطبی

MBA خونده،دیجیتال مارکتینگ می دونه و در مسیر یادگیری جلو می ره.